Hur länge har du – målat, tecknat, fotograferat, skulpterat, annat:
Berätta om dig själv och din konst:
En fusion av skandinavisk och japansk minimalism!
Stilen för samman det bästa av två världar: den skandinaviska och den japanska
minimalismens elegans. Med en monokrom palett i svart och vitt lyfts linjer, form
och struktur fram på ett sätt som fångar ögat. Bilderna skapas huvudsakligen med
Sumi-tusch på Washi-papper för att framkalla meditativa, nästan kalligrafiska former
med wabi-sabi-estetik där skönheten i det ofullkomliga står i centrum.
Under de senaste tio åren har Carina studerat japansk kalligrafi under vägledning
av en japansk sensei. Hon har utvecklat en stil som förenar skandinavisk och japansk
estetik i abstrakta och nonfigurativa former. Carina har alltid haft en passion för färg
och form, och under många år arbetade hon som art director. Genom olika utbildningar
inom design, illustration, kroki, målning och typografi har hon utforskat både
västerländskt figurativt och abstrakt uttryck. Återkommande teman i hennes bilder
är linjer, människor och det nonfigurativa.
Wabi-sabi, är en japansk estetisk filosofi med rötterna i Zenbuddhismen, som hyllar
skönheten i det imperfekta och ofullkomliga. Carina är starkt influerad av asiatisk
estetik, särskilt det japanska begreppen wabi-sabi. Filosofien omfamnar motsatser
– en strävan efter perfektion i kombination med en kärlek till naturens övergående
skönhet och patina. Det är en djupgående förståelse av att allt är temporärt och att
skönhet kan hittas även i det som är skadat, nött eller till och med sönderbrutet.
Sumi-tusch, Carina använder tusch från Japan och Korea, tillverkat av sot och
animaliskt lim och färgen kan variera från ljust grått till intensivt svart beroende på
tillverkningsprocessen. Tecknet för Sumi består av en kombination mellan svart och
jord.
Washi-papper, främst arbetar jag med handgjort japanskt och koreanskt
Washi-papper, tillverkat av naturliga fibrer från tex mullbärsträd och gampi.
Handgjorda penslar, jag använder en rad olika handgjorda penslar från Japan och
Korea i olika storlekar tillverkade av hår från bl a get, får, varg och häst som beroende
på penselns egenskap och tjocklek skapar olika resultat.
Uruachi-montering, när bilden är färdig och torkad, fäster jag det på ett ark
Washi-papper med en typ av stärkelse. En teknik, som använts i Asien i århundraden,
som slätar ut och stabiliserar bilderna, vilket bevarar dess arkivkvalitet.
Vermillion signatur, det sista steget är signaturen, som förseglas med röd mineral
pasta och mitt personliga Hanko-sigill, utskuret i sten.
Hela processen är 100% återvinningsbar och görs på material från naturen.
Om du önskar annan form än utställning – beskriv:
Har du deltagit i andra utställningar, tidigare?
Ja jag hade en soloutställning senast på Galleri Bellman i Stockholm i oktober 2024, och deltog på en samlingsutställning i japansk konstnärlig kalligrafi 2018 på Galleri Dobre.
Bilder på din konst:
Varför vill du ställa ut på konstpoolen?
Vilken typ av utställning är du intresserad av?
(Samlingsutställning, enskild utställning, egen arrangerad utställning)
- Enskild utställning
Eventuella frågor till Konstpoolen?
Godkännande av Konstpoolens utställnings villkor: